Köpvillkor

Beställning

Om du är under 18 år måste du ha målsmans tillstånd. Sådant tillstånd kan ges genom att en förälder skickar sitt uttryckliga tillstånd till oss med e-post. Alla falskbeställningar spåras och polisanmäls, och om vi lidit ekonomisk skada kommer vi att kräva skadestånd.

Minsta order värde 75kr+ frakt. Vi skickat endast inom Sverige.

Lagring av personuppgifter

Genom att godkänna dessa allmänna ordervillkor vid genomförandet av köp samtycker du till behandling av de personuppgifter du lämnar till Dijo.se enligt vår integrititspolicy.
Uppgifterna behandlas för att kunna administrera ditt köp i syfte att fullgöra vårt åtagande gentemot dig som kund. Uppgifterna kan också komma att användas för information/nyhetsbrev. Du har som kund rätt att motsätta dig att dina personuppgifter används i marknadsföringssyfte. Vi på Dijo.se värnar om din personliga integritet och eftersträvar en hög nivå av skydd. Vi skulle aldrig sälja dina personuppgifter till ett annat företag.

Kort beskrivning. Vi lagrar dina personuppgifter såsom namn, mejl, adress och mobilnummer i syfte för:

  • Att du skall kunna få bekräftelser och information/nyhetsbrev
  • Att Vi Dijo skall kontakta dig som kund.
  • Kunna hantera eventuella reklamations- och garantiärende.

Personuppgiftansvarig: Dijo.se ägare DIJO Smart Solution AB 559200-7305 med adress Hejargatan 5, 632 29 ESKILSTUNA är personuppgiftsansvarig för företaget behandling av personuppgifter. Du har rätt att få ta del av uppgifterna samt att få dessa raderade om du så önskar.

 

Betalning

I kassan kan du välja mellan betalsätten faktura, delbetalning, kortbetalning, direktbetalning eller förskottsbetalning. Läs mer om de olika betalsätten 

Du kan välja mellan följande betalningslösningar:

  1. KLARNA
  2. Swish Handel
  3. PayPal
  4. Visa
  5. Mastercard
  6. Apple Pay
  7. Google Pay

Om du har frågor gällande Klarnas betaltjänster vänligen kontakta Klarna support. 08-12012010.

 

Leverans

Vi håller en leveranstid på 1-3 arbetsdagar på lagervaror.

Ej uthämtat paket

DIJO debiterar 300 kr för outlösta paket per styck. för att täcka våra kostnader. Outlösta paket omfattar ej ångerrätten enligt Distans -och hemförsäljningslagen.

Om du ångrat dig när paketet har skickats från oss måste du hämta ut paketet på ditt utlämningsställe och sen göra en returanmälan och sen returnera din order.  Om paketet inte hämtas ut blir det automatiskt registrerat som ej uthämtat och debiteras därefter, och  beställningen blir annullerad.

Tänk därför på att alltid hämta ut dina beställningar inom 14 dagar från det att ditt paket ankommit till postombudet.

Ångerrätt

Som privatperson har du enligt Distansavtalslagen rätt att ångra ditt köp inom 14 dagar. Du har dock inte ångerrätt om du beställt en vara som tillverkats enligt dina anvisningar som annars har fått en tydlig personlig prägel. eller anskaffnings varor (beställning vara).

Det innebär att du kan skicka tillbaka oanvända, oskadade varor med obruten förpackning* inom 14 dagar från att DU mottagit ditt paket.

Varan får inte ha varit använd, monterad eller ha bruten plombering.

Returkostnad kostar 99kr oavsett paketets storlek och vikt. Summan dras automatiskt från varuvärdet vi betalar tillbaka.

Om du vill utnyttja din ångerrätt ska du följa instruktionerna under fliken ”Retur och Reklamation”. Du kommer utan dröjsmål att få en bekräftelse på att vi mottagit ditt meddelande, varefter vi tar ställning till, om du uppfyller de förutsättningar som krävs för att kunna tillämpa ångerrätten. Du kommer därefter att motta ett svar med e-post från oss, i givet fall med information om hur du ska skicka tillbaka varan.

Observera att det är du som kund som ansvarar för att varorna kommer tillbaka till oss hela och oskadade, vi rekommenderar därför att du skickar varorna väl emballerade.

*Vid trasig förpackning avdrag 30% på priset.

Ångerrätt gäller inte,

Där produkter där plomberingen/förseglingen på förpackningen har brutit

varor som har tillverkats enligt kundens begäran. Varor som är anskaffningsvaror på webbutiken. inte heller förbrukningsvaror som batterier. Alla Varor med direkt levererat till kund som dokumetskåp och c-profiler med flera gäller inte ångerrätt.

 

RETURER

Vid en retur måste man göra en returanmälan på webbutiken under kundtjänst. Returer som skickas tillbaks till oss utan godkänt returnummer accepteras ej.

Här gör ni en returanmälan.

Du som kund står för returfrakten av varan. Vi mailar en retursedel till dig som du printar och sätter fast på din retur. Vi har en fast retur frakt kostnad på 99 kr.

Returen måste returneras med retursedeln och får inte skickas som postförskott eller efterkrav. Returen ska skickas till vårt lager, vi har tyvärr ingen möjlighet att hämta ut försändelser hos ett ombud.

Vid en retur så får du givetvis öppna förpackningen försiktigt och undersöka varan men inte använda den. Är varan inte i säljbart skick så får du inte hela varans värde tillbaka. Vid en retur ska alltid kunden bifoga ett giltigt köpbevis, lägg med en kopia på följesedeln i paketet.

Återbetalning sker när varan åter finns i Dijos lager. Återbetalning sker på samma betalsätt som användes vid köp. – Dijo ansvar EJ för påminnelseavgifter etc.

 

Reklamationer

Om du som är privatperson mottagit en skadad produkt, eller om vi skickat fel vara, måste du reklamera varan snarast och senast inom 2 månader från att du upptäckte eller borde ha upptäckt felet. Reklamationstiden är som mest 2 år beroende på varans beskaffenhet samt eventuell garantiutfästelse.

Om du som är företagare mottagit en skadad produkt, eller vi skickat fel vara, ska du reklamera snarast efter att du tog emot varan.

Du ska i så fall reklamera via vår hemsida genom att följa instruktionerna under fliken

Innan en garantireparation eller ett garantiutbyte kan godkännas behöver vi få in och undersöka produkten.

I det fall produkten inte är behäftad med ett garantifel, utan ett så kallat handhavandefel (inkluderar felaktigt inställd produkt, skada som beror på oaktsamhet mm), har vi rätt att debitera dig för undersökningskostnaden. Fraktkostnader och hanteringsavgifter tillkommer.

Observera att det för företag gäller andra regler för garanti- och reklamationsrätt. Företag får vid köp endast den garantirätt som ges från leverantören, där garantitiden kan variera mellan olika leverantörer. Företag har heller inte någon reklamationsrätt utöver sin garantirätt från leverantören.

 

Garanti

Vi lämnar ett års garanti på våra varor, dock med undantag för förbrukningsvaror.  Garantin gäller om någon vara trots normal användning skulle gå sönder eller slutat fungera inom denna tidsperiod. Garantin gäller från inköpsdatum och omfattar reparation av fabrikations och materialfel. Fakturan/garantibevis skall uppvisas vid garantianspråk. Garanti gäller endast vid installation i bostäder i Sverige och kan inte överlåtas

Observera att det för företag gäller andra regler för garanti- och reklamationsrätt. Företag får vid köp endast den garantirätt som ges från leverantören, där garantitiden kan variera mellan olika leverantörer. Företag har heller inte någon reklamationsrätt utöver sin garantirätt från leverantören.

Vänligen notera att eventuell produktgaranti och service given av återförsäljare endast omfattar produktfel och gäller inte vid fel orsakade till exampelvis av felinstallation.

Innan en garantireparation eller ett garantiutbyte kan godkännas behöver vi få in och undersöka produkten.

I det fall produkten inte är behäftad med ett garantifel, utan ett så kallat handhavandefel (inkluderar felaktigt inställd produkt, skada som beror på oaktsamhet mm), har vi rätt att debitera dig för undersökningskostnaden. Fraktkostnader och hanteringsavgifter tillkommer

 

INFORMATION OCH BILDER

Vi reserverar oss mot eventuella tryckfel samt mot fel i information och specifikationer vad gäller varor och tjänster som förekommer i vårt sortiment.

Force Majeure

Båda parter ska vara befriade från fullgörande av avtalet om fullgörandet förhindras eller väsentligen försvåras av omständighet som part inte rimligen kunnat råda över eller förutse. Följande och liknande omständigheter skall anses utgöra befrielsegrunder där de hindrar eller försvårar avtalets fullgörelse: eldsvåda, krig, mobilisering, rekvisition, beslag, valutarestriktioner, allmän varuknapphet, knapphet på transportmedel, strejk, lockout, elavbrott, inskränkningar i form av drivkraft samt fel i eller försening av leveranser från underleverantörer som har sin grund i sådan omständighet som avses i denna punkt eller andra omständigheter som part ej kan råda över, som antingen hindrar eller försvårar parts fullgörande i sådan grad, att det ej kan ske annat än till onormalt hög kostnad.

Tvist

Allmänna Reklamationsnämnden (ARN) tillhandahåller ett kostnadsfritt förfarande, som privatpersoner kan utnyttja i tillfälle av tvist. Vi har som policy att alltid följa ARN:s rekommendationer. Tvist mellan företag avgörs av allmän domstol.

Allmänt

För dig, som är privatperson, gäller Distansavtalslagen (se nedan angående ångerrätt) samt Konsumentköplagen, som har strikta bestämmelser, vilket innebär att lagen gäller, trots att du har avtalat om något annat. För företag, inklusive enskilda näringsidkare, gäller Köplagen, som är dispositiv, vilket innebär att avtal mellan företag gäller i första hand före lagen.

Skulle något villkor befinnas ogiltigt enligt vad som gäller enligt svensk eller EU rätt ska detta inte innebära att köpvillkoren i sin helhet blir ogiltiga utan det ogiltiga villkoret ska i så fall ersättas med likvärdig lagenlig text.

 

Övergiven kundvagn

Om ditt köp avbryts e-postar vi en kom-ihåg-lista till dig över de produkter som du lagt i kundvagnen. Detta är en extra kundservice för att göra ditt köp hos oss så smidigt och enkelt som möjligt. Du kan när som helst återskapa kundvagnen med alla varorna i eller låta bli. Du behöver således inte agera om du ej önskar fullfölja köpet.

Pris och tillgänglighet på produkterna baseras på tidpunkten då du la produkterna i kundvagnen. Vi förbehåller oss rätten att ändra priserna något i samband med olika kampanjer med utlöpsdatum. Produkterna kan också ha sålts slut.